Čau, ahoj, kávoví nadšenci!
Jak už asi víte v Pikole se snažíme držet s farmáři vztahy na přátelské úrovni a pokud je to možné, rádi se s nimi potkáváme osobně. S tím nám pomohly holky – importérky z Chicas Industry, které nás letos navíc vzaly s sebou do Indie. Odtud si Honza, Barča a Terezka přivezli víc než jen kafe (na které se mimochodem brzy můžete těšit). Než se k nám ale vybrané kafe dostane, nachystali jsme si s nimi pro vás krátký rozhovor o tom jaká jejich cesta byla a na jaké kafe se můžete těšit.
Už je to nějaký pátek co jste se do Indie podívali. Vstřebali jste už veškeré zážitky? Čím si vás Indie nejvíce získala?
B: Já na to neustále ráda vzpomínám a dovezla jsem si plno nových informací. Nejvíce mě zaujala ta rozmanitost, každý kousek Indie a každý obyvatel Indie je jiný. Mají různá naboženství, jedí různé pokrmy a věřím, že v té zemi najdete úplně všechno.
Jak vlastně vznikl nápad jet do Indie?
B: Během cesty do Kolumbie to vymyslela Terezka a Honza chtěl ať se k němu přidám, vím, že do té doby pro mě byla Indie no go, ale jsem ráda, že jsem jí dala šanci.
Kolik farem jste v průběhu vaší cesty navštívili?
B: Skoro každý den nějakou novou. Myslím, že jich bylo 6 za 7 dní.
A kolik káv ochutnali?
B: V tekuté formě nula, kávových třešní hrst :D
H: Mraky, dělali jsme cupping na farmě Gundikhan estate, kde jsme ochutnali asi 40 různých vzorků ze všech farem spolupracující s organizací KaadKaapi.
Honza i Terezka už zažili i farmy v Kolumbii. Jak moc se zde liší přístup ke kávě/pěstování?
H: Přístup je úplně jiný, tím, že v Indii se kafe sklízí jednou ročně, tak většina farmářů má kafe jako druhý business, kvalita je tam obrovská, ale v Kolumbii již využívají daleko více technologií. Kafe tam roste v obroských pralesích, kde jsou stromky kafe daleko od sebe, oproti Kolumbii.
Na jakou kávu a z jaké farmy se můžou lidi těšit?
H: Limitku z Gundikhan estate, a promyté kafe z farmy Harangal
Jak probíhá import takové kávy?
T: Obecně to funguje tak, že pokud chce někdo importovat kávu z některé z kávových zemí, první krok je najít spolehlivého dodavatele nebo farmáře. Pak záleží na konkrétní zemi, jaká tam platí pravidla a jestli má farmář kapacitu kávu exportovat sám. Pokud ne, je potřeba zapojit ještě exportéra, který vývoz zajišťuje.
Jakmile je domluvena spolupráce s farmářem, káva se musí z farmy převézt do zpracovatelského závodu, kde se očistí, roztřídí a správně zabalí. Následně je potřeba zařídit veškerá vývozní povolení - každý stát má trochu jiné podmínky.
Doprava pak probíhá buď na jednotlivých paletách, nebo rovnou v kontejneru. Káva se většinou odveze do přístavu, odkud si ji přebírá logistická společnost – ta může být domluvená farmářem, exportérem nebo už přímo námi jako importérem. Máme ale v podstatě možnosti lodní nebo letecké dopravy. Většinou vozíme lodní dopravou kvůli nižším nákladům. Někdy ale vozíme takzvanou “dokladkovou” dopravou, kdy vezeme jednotlivé palety kávy společně s další kávou nebo zbožím v kontejneru, který není náš. Tedy platíme pouze za paletové místo. Nebo vozíme celý kontejner jen pro nás. Letecká doprava se realizuje většinou z hlavního města dané země do Prahy. Když se jedná o přístav tak se káva naloží na loď a míří do cílové destinace. Jen málokdy jde přímo až na místo určení – obvykle se přiváží do některého z hlavních evropských přístavů, nejčastěji se jedná o přístavy v Holandsku, Německu nebo Belgii. Tam už máme svého agenta, který zásilku převezme, zařídí proclení a doveze ji do Česka. No a tady už si ji naskladníme, odebereme vzorky, otestujeme je při pražení – a pak už kávu nabízíme dál.
Pokud chcete načerpat dojmy z Indie o něco více, tak se zastavte na naši Sedmičku do Olomouce nebo do kavárny v Šumperku, kde visí fotky Barči Gajové, která svými snímky skvěle zachytila atmosféru celé cesty.